International Dampfestival i Vejle

Vejle Havn dannede for femte gang rammen om den helt unikke festival fra fredag den 11. til søndag den 13. juli 2008.

 

Vejle Kommune, flere foreninger og forretningslivet stod bag dette fantastiske arrangement.

   
Mange lokomobiler var mødt op, flest fra udlandet. De var flotte, nogle var 90 år gamle, men stadig godt kørende.
   
Dampskibet Skælskør var også på besøg. Mange tog anledningen til at komme ud at sejle med en rigtig damper.
   

 

 

 

Navnet S/S Skjelskør fortæller os, at det er tale om et dampskib.

S/S er en forkortelse, som bedst forstås på engelsk:

Steam Ship

   
Dampmaskinerne var med til at få gang i hjulene og gang i industrien. Damp har nogle fordele, som en benzinmotor ikke har.

Dampmaskinen er enklere opbygget, idet hvert stempel virker både frem og tilbage. Dampmaskine har færre bevægelige dele.

En dampmaskine med 2 cylindre er lige så effektiv som en V8 benzin-motor.

   
Dampmaskinen her arbejder på op til 12 atmosfæres tryk.
   
Her bliver der snakket damp, uanset om det er på dansk, hollandsk eller engelsk.
   
Fyren her fik sin første lokomobil, da han var 17 år gammel. Han er både smed og ingeniør.
   
Der er fyret op under kedlen med kul.
   
Gode, gammeldags kul skal der til.
   
En rigtig lokomobil har en kraftig dampfløjte.
   
Damp og kulrøg hænger i luften til tider.
   
Der er godt træk i den høje skorsten.
   
Lokomobilen er godt håndværk. Flere steder er der skinnende messing.

Se det stor svinghjul til højre. Det kunne bruges til at trække et tærskeværk ude på gårdene.

   
Endnu en engelsk lokomobil.
   
Selve dampmaskinen ligger oven på kedlen.
   
Man bliver i godt humør af at have med damp at gøre.
   
Nogle ender som nørder.
   
Flere dampbåde var også aktive i Vejle havn.
   
Nogle nøjedes med en modelbåd med dampmotor.
   
En gruppe jyder har planer om at lave en modeljernbane nær århus. De har anskaffet sig tre lokomotiver allerede.
   
Så skal vi ud at køre med et rigtigt tog.
   
Vi kører væk fra havnen, og en vagt sørger for at stoppe trafikken.
   
Her kører vi over rundkørslen ved Vejle Havn.
   
Om bord i toget kan man købe postkort og noget at drikke.
   
Konduktøren er ordentlig påklædt. Der er nostalgi over hele turen.
   
På Grejsdal Station frakobles lokomotivet og kører hen til den anden ende af togstammen.
   
Så skal vi lige tilkobles. I dag tror børn, at bufferne er magnetiske, ligesom på BRIO-tog. Det er de jo ikke. Bufferne skal sørge for en blød køretur, når vognene gnubber sig op ad hinanden.
   
På vej tilbage til Vejle Havn kan vi se os selv i en stor spejlfacade. Togvognene er åbne i begge ender. Dengang kørte togene ikke så stærkt.
   
Vi bliver budt velkommen tilbage med musik.
   
Her ses lokomotivets store dampcylinder og glidersystemet.
   
På havnen er der andet fra de gode, gamle dage.

Her et orgel.

   
Før i tiden brugte man hulkort til at styre musikken med.
   
Gammeldags radiobiler manglede heller ikke til Vejle Dampfestival.
   
Og hvad med en karruseltur?
   
Lirekasser var der rigtig mange af. Her står de alle sammen og spiller den samme melodi. Det lød flot.
   
En stribe Volvo'er bliv også vist frem. Bilerne er fra 1960'erne.
   
Den er da flot!
   
Volvo har lavet busser i mange år.

 

 

 

 

 

 

Foto og tekst: Erik Marcussen